Zo organiseer je een kinderfeestje



Elk jaar is het weer een opgave: Wat gaan we nu weer verzinnen voor het kinderfeestje? Vorig jaar deden we een prinsessenspeurtocht. Met een verhaaltje over een prinses en een verloren schat. ’s Avonds in bed vroegen mijn kinderen nog naar bepaalde details: 'Komt de prinses nu nooit meer terug om haar schat te halen?' Dit jaar moest er weer een speurtocht komen volgens mijn prinses. Maar, als je zeven wordt, moet dat niet meer over prinsessen gaan. Paarden wel. Ik heb weinig met paarden. Ik hou meer van dieren die het midden houden tussen schrander en lichtelijk onnozel. Een geit bijvoorbeeld. Maar een geitenspeurtocht leek me niet the way to go.

Ik verzon een verhaaltje over een meisje op een landhuis, vermiste paarden en een boef. Voordat ik er erg in had, ging het verhaal voor me leven: Elk kind krijgt een eigen paard om te zoeken. Dat paard geef ik eigenschappen waarvan ik hoop dat ze bij de speurder passen. Jo was helemaal blij met Star; ‘Zo snel als de wind’. Mae was heel tevreden met Coco, ‘Het liefste paard’: ‘Een lief paard is het allerfijnst want dan kun je veel leuke dingen met hem doen’. Er was een paard dat hield van suikerklontjes. Een paard uit de stallen van de koning: ‘Echt? Ik ben in de koninklijke stallen geweest!’

Onderweg vonden de meisjes om de beurt een koker met een poster van hun paard. De meeste meiden waren heel trots op hun paard. Eén meisje keek sceptisch: ’Zijn dit Penny plaatjes?’ (Ja dus.) Geen idee wat we volgend jaar gaan doen. Ben blij dat dat nog een jaar duurt maar ik vond het wel leuk me hierop uit te leven en te zien dat de meiden leuk bezig waren.  

Ook zo’n paardenspeurtocht maken? Dit heb je nodig:
  • Verhaaltje over een meisje, paarden en een boef (Stuur een berichtje als je mijn verhaal wilt gebruikten.)
  • Voor elk kind een paardenposter. (In het blad Penny staan veel platen. Ik had de achterkant beplakt met kleurig karton.)
  • Een route uitstippelen en foto’s maken.
  • Voor elk kind een envelop met daarin een omschrijving van het paard en een foto als aanwijzing waar hij te vinden is.
  • Eventueel opdrachten of spelletjes bedenken voor onderweg.
  • De posters oprollen, beschermen tegen regen en langs de route verstoppen.
  • Aan het eind een bedankbriefje laten vinden en een verassing als beloning. Leuk als ze binnenkomen per e-mail via een speciaal aangemaakt adres.



Lees ook:
L

Reacties