Je sprong uit een vliegtuig en dus...


Ik ga een boek schrijven, ooit, dat dacht ik al op de basisschool. Maar eerst ga ik reizen. En als ik dan veel gereisd heb, kan ik boeken schrijven. Maar ja, wat ga je dan schrijven over die reizen? ‘Ik sprong uit een vliegtuig en kwam netjes weer op de grond?’ Lijkt me niet.

Een boodschap is wat ik nodig heb, dacht ik toen. Iets dat mijn verhaal betekenis geeft. Maar waar haal je die boodschap vandaan? Een soort lees-je-bijbel-bid-elke-dag-boek? Toen zei iemand: 'Bouw alsjeblieft geen verhaal om een boodschap heen. Schrijf het verhaal dat jij wilt schrijven, een verhaal waar jij niet over uitgedacht raakt, waarvan je wilt weten hoe het afloopt. Een verhaal dat je zelf graag wilt lezen. En die boodschap? Nou, die volgt vanzelf tussen de regels door.'

Ik ben gaan schrijven, elke dag. Het verhaal groeide, de personages werden zo echt. Binnenkort komt 'Hier met dat dagboek!' uit. Een verhaal over een erfenis uit de oorlog. Een verhaal dat ik zelf graag wilde lezen met mijn kinderen. En de boodschap? Pas na het schrijven raakte het me als verassing dat er wel degelijk een boodschap in mijn verhaal zit.

Of die boodschap eruit te filteren is? Misschien met deze voorkennis. Misschien ook niet. In elk geval hoop ik dat het een verhaal is dat ook jij graag wilt lezen.

Wil je een berichtje wanneer mijn boek verschijnt? Stuur dan hieronder een reactie met je mailadres. Weest gerust: Deze reactie komt niet op de site, maar dan krijg je wel een mailtje zodra het boek beschikbaar is.

Reacties