Met twee kleuters naar het Gemeentemuseum

De kinderen werken op school over kunst. Groep 1 over Mondriaan en groep 3 over Delfts Blauw. Dus waren wij zaterdagmiddag in het Gemeentemuseum waar zowel Delfts Blauw als werken van Mondriaan te zien zijn. Ik heb het niet zo op keramiek of glaswerk. De kinderen pakten het echter serieus aan. Ze namen allebei een papier met beschrijving van de voorwerpen en hadden een opdrachtenblad. Meisje: ‘Ik ga dit eens goed bekijken’. Een hele wand met keramiek, komt op mij bijna grotesk over. Zo druk. Maar ik had genoeg aan de fascinatie van onze kinderen en die waren helemaal in hun element. Lees: Ze waren luid en duidelijk te horen.

Op een gegeven moment had jongetje echter genoeg blauw gezien. ‘Nu wil ik naar Mondriaan!’, aldus de vierjarige. Ook onze dreumes had het naar de zin. Ze had alle ruimte om rond te stappen. Een beetje zoals buiten lopen maar dan zonder wind. (Bij een windvlaag belandt ze zo weer op haar billen.) Ze wilde dan ook pertinent niet in haar wagentje. ‘Is dit de Nachtwacht mama?’ vroeg meisje bij een kubistisch drieluik. Ik vind het heerlijk om af en toe een museum te bezoeken. Het tilt je uit boven de alledaagsheid. Heel verfrissend om even stil te staan bij dingen waar je normaal niet tegenaan loopt.

Wij hebben sinds de zomer een Museumjaarkaart en dat maakt het gemakkelijk om even een uurtje te gaan kijken. Er zijn ontzettend veel leuke musea voor kinderen dus we gaan vrij regelmatig. Het gemeentemuseum leek me niet direct geschikt voor jonge kinderen maar die hebben me echt verrast met hun enthousiasme. Natuurlijk helpt het dat ze er op school ook mee bezig zijn. ‘Ik vond Mondriaan het leukst!’ besloot jongetje. Op de vraag waarom, antwoordde hij dat het precies zijn favoriete kleuren zijn.




Lees ook:

Reacties