Meisje wil graag een ezeltje in de tuin. Dat lijkt mij
ook erg leuk. Maar dan wel twee want anders is het zo zielig. Jongetje wil
graag een zeehond. ‘We kunnen toch een zwembad in de tuin doen?’ Ik leg uit dat
een zeehond de zee gewend is en niet blij wordt van een zwembadje. (Niet dat
twee ezels blij worden in onze tuin) ‘Maar als het zwembad nu zo groot is als
de Nachtwacht kan het toch wel?’ Met het begin van de voorjaarsvakantie is het
thema Kunst op school afgesloten. We wilden daarom in de voorjaarsvakantie naar
het Van Gogh museum. Maar de Nachtwacht komt op dusdanig gekke momenten ter
sprake dat ze die eigenlijk ook wel moeten zien.
Eerst naar het Van Gogh. Als we aan komen lopen zien de
kinderen schilderijen op de muur geprojecteerd: ‘Ik zie de slaapkamer! Kijk het
gele huis! De zonnebloemen!’ Ik weet dat ze over het thema hebben gewerkt maar het
verrast me toch dat de schilderijen al zo bekend voor ze zijn. We krijgen een
speurtocht mee met details uit schilderijen om te zoeken of vragen over de
werken. Ze vinden het geweldig en hebben details af en toe bizar snel gevonden.
Als alles is ingevuld en alle letters zijn opgeschreven, staat er: Jij bent een Van
Gogh specialist. De kinderen mogen een kaartje uitzoeken met een schilderij dat
ze mooi vinden. Korenveld met onweerslucht was mijn favoriet. Jongetje kies een
korenveld met kraaien. Meisje kiest tot mijn afgrijzen uit alle plaatjes voor een skelet met een sigaret:
‘Dat rijmt!’ aldus de logica van onze zesjarige. ‘Stoere keus!’ vindt de dame
achter de balie.
Dan gaan we schilderijen van Rembrandt van Rijn bekijken.
(Jongetje gebruikt standaard de voor- en achternaam van de schilder.) De
Nachtwacht is al gauw gevonden. De kinderen zijn gefascineerd en weten er van
alles over te vertellen. Ik heb de Nachtwacht 22 jaar geleden voor het eerst en
laatst gezien en geniet er ook van. Wel te klein voor een zeehond.
Lees ook:
Reacties
Een reactie posten