Fijn, het regent!


Het is de hele middag droog geweest maar net als ik mijn fiets wil pakken gaan de hemelsluizen open. Een intens genoegen borrelt naar boven terwijl ik me in mijn veelkleurige regenpak hijs.

Vanmorgen ben ik ook al door de regen naar mijn werk gefietst. “Ben je komen fietsen met dìt weer?” vroeg een collega. Ze trok een vies gezicht. Zelf had ze vanmorgen haar auto thuis uit de garage gereden om hem onder het kantoor netjes in een andere garage te zetten. Geen centje pijn zou je denken. Haar gezicht staat echter op zeven dagen onweer. Een paar frisse regendruppels hadden haar vast goed gedaan, dacht ik stiekem.

Het is geen kinderachtig regentje. Grote druppels vallen op mijn gezicht, luchtbelletjes drijven op straat, auto’s spatten grote plassen op langs de kant van de weg. Niets is teleurstellender dan je net in regenpak uitgedost te hebben om er achter te komen dat het niet meer regent. (Aanhouden, uittrekken; wat moet je ermee?) Maar nu is het goed. Ik adem eens diep in. Intense frisheid. Het gras is helder groen, vrolijk gekleurde parapluutjes verschijnen overal. De regen voelt zacht fris aan. Ik draag geen capuchon, veel te benauwd. Ik voel me veilig in mijn pak. Laat het maar plenzen, mijn kleren blijven droog.

Het valt me op dat juist automobilisten zoveel last lijken te hebben van de regen. Misschien hebben ze zich nog nooit overgegeven aan een fikse plensbui. Toen ik nog op de basisschool ben ik er op Monumentendag eens opuit getrokken met een vriendinnetje. Het regende pijpenstelen en we fietsten lustig door Noord-Groningen van monument naar monument. Een plezier dat we hadden die dag! Regen staat niet gelijk aan rotdag. Integendeel.

Is het wel eens opgevallen dat mensen die in de regen gefietst hebben er blakend uitzien? Met blozende wangen en heldere ogen lijkt het er niet op dat ze hebben geleden onder de bui. Ik wil de stelling zelfs aangaan dat een lekkere regenbui bevorderlijk is voor lichaam en geest. Ik heb het dan wel over septemberregens. Die zijn zacht en fris in tegenstelling tot de ijzig kille februariregens. Daar fiets ik ook niet graag doorheen. Ik wens iedereen graag eens een plensbui toe. Wel met een goed regenpak natuurlijk. Enjoy!

Reacties

  1. Bij ons thuis zeggen we Regen is een zegen. Veel mensen schijnen dat inderdaad te vergeten. We gaan wel met zijn allen elke dag onder de douche staan om ons te nat te laten regenen maar zodra het uit de lucht komt worden veel mensen chagarijnig en klagen we met zijn allen.
    mensen kom op. Leer toch te genieten van de kleine dingen en de schoonheid te zien waar niemand anders hem misschien ziet. MOOS ik prijs je om je wijsheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouwens, mooi foto heb je boven je blog gaat. Pas precies bij het seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten