Hoog springen



Het nadeel van kinderen hebben? Het maakt je zo kwetsbaar. Als volwassene leid je inmiddels een redelijk autonoom leven. Je kinderen nog niet en daardoor jijzelf ook niet. Voor het naar bed gaan, dek je hen nog even toe. Zachte gezichtjes in rust. Hoe lief. Hoe teer. Ja, nu liggen ze veilig in hun bedje maar morgen moeten ze er weer uit. Nog zoveel te leren, nog zo vaak hun neus stoten. Hoog springen, zeker, maar ook vallen. De angst grijpt me naar de keel.

Toen we onze oudste voor het eerst naar school brachten had ik vrij hoge idealen over de reikwijdte van ouders. Het leek me goed om de andere ouders uit haar klas te leren kennen. Ik hoopte op opbouwende contacten onderling; Als er wat speelde tussen de kinderen, zouden we daar als ouders wijs boven staan en goede hulp bieden aan de kinderen (niet alleen onze eigen). Goed contact tussen ouders is goed voor de kinderen en zou zelfs een positieve uitwerking hebben op de sfeer in de klas. Mooi hè. Met een beetje goede wil kon dat toch zo moeilijk niet zijn?

Mmm… ja. Terwijl de praktijk me links en rechts inhaalt, realiseer ik me dat ik niet de enige ouder ben die ’s avonds vertederd naar een kind op zijn kwetsbaarst kijkt. Een kind dat je koste wat kost wilt beschermen. Het zou mooi zijn als ouders zich realiseren dat het welzijn van een klasgenootje ook in het belang is van jouw kind maar de kramp van verdediging kan een open en eerlijk gesprek best lastig maken. Dit is echt jammer. De gedachte dat we daarin onze kinderen tot voorbeeld kunnen zijn is bijna aandoenlijk. Soms denk ik dat ouders op het schoolplein gewoon weer soortgelijke posities innemen die ze op de basisschool ook hadden.

Hoog springen, laag vallen, je neus stoten; Ik wil mijn kinderen er wel tegen beschermen maar ik kan mezelf er niet eens voor behoeden. In die zin blijven we allemaal kinderen van één Vader die eens een einde maakt aan alle kleine en grote tranen. In de tussentijd hou ik toch het ideaal voor ogen.

Reacties