Zo maak je je kind zindelijk in vijf stappen



Onze jongste is laatst twee geworden en de week na haar verjaardag constateerden we dat ze helemaal zindelijk is. Hoera! Op den duur ben je die luiers zat. Het is zo heerlijk als dan het kwartje valt, en je die rommel kwijt bent. Veel mensen vragen me hoe ik de kinderen zo vroeg zindelijk krijg. Hieronder mijn stappenplan:

1. Regelmaat- Als ik merk dat de kinderen een rustig plekje opzoeken om de luier vol te maken, introduceer ik het potje en gaan ze er elke dag even op. Gewoon om te wennen en het normaal te vinden. Een goed moment is nadat ze iets gedronken hebben. Geen verwachtingen, gewoon routine opbouwen.

2. Hou het leuk- Ik maak er gezellig mama-kind tijd van. Onze kinderen houden van boekjes dus zolang de boekjes blijven komen, blijven zij wel zitten. Je kunt het ook afwisselen met spelletjes en zingen. Als ze eraf willen, laat ik ze er ook af gaan.

Ik kon me wel uitleven met het boekje van Tony Ross. Erg leuk om de kleine prinses, de generaal, koning en het kindermeisje allemaal hun eigen stemmetje te geven. Onze kleine meid is overigens helemaal weg van Bobbi.

3. Besteed tijd en aandacht – De kleintjes zijn gewend in de luier te plassen en dat deze keurig verschoond worden. De verandering kost je tijd. Wanneer de kleintjes gaan beseffen wat er komt, kunnen ze de plas gaan ophouden; Op het potje, ervan af, toch weer proberen. De inspanning loont wel. Je bent verder van huis als je ze dan weer in de luier laat plassen. 

4. Belonen - Als het goed gaat, reageer ik enthousiast. Geweldig om hun trotse snuitje te zien. Zodra ze aangeven te willen plassen en er komt iets, dan gaf ik mijn dochter een rozijntje. Dit werkte goed. Het klinkt misschien niet verantwoord om met eten te belonen maar de meeste mensen vinden het fijn om een doel te hebben. En een rozijntje kan een prima doel zijn. Eén rozijntje maar? Ja, want er kan een periode komen dat ze echt heel vaak een heel klein beetje gaan plassen en dan blijf je bezig met die rozijntjes.

4. Durf het aan - Als kinderen een beetje weten wat ze doen, kun je de luier thuis afdoen en je kind goed in de gaten houden. Dit is een lastige periode. Ongelukjes zijn niet altijd te voorkomen en helpen ook bij de bewustwording. Ik vond het wel erg zielig als ze schrikken van het resultaat en probeerde ze zo goed mogelijk gerust te stellen.

5 De onderbroek is een cadeautje - Als ze er klaar voor zijn, geef ik ze een mooi onderbroekje, en hemdje cadeau. Bibi kreeg er een met een konijntje. Ze was trots als een pauw op haar mooie hemdje en onderbroek. (Ze heeft een onmiskenbare fascinatie voor kleding en schoenen en dat helpt in dit geval.)

Het lijkt misschien een hele inspanning en dat is het ook. Maar het is ook een leuk project waar je samen aan werkt en waar je samen trots op bent. Praktisch, financieel of milieutechnisch zijn er ook veel voordelen als je kind een jaar eerder zindelijk is: Het scheelt echt een hoop luiers en afval of een heleboel was. De moeite waard om mee aan de slag te gaan.

Reacties