Elly en Rikkert

Toen ik een basisschoolmeisje was, ben ik eens met mijn moeder naar een concert geweest van Elly en Rikkert in de kerk van Oosteinde. Op een bepaald moment hielden we allemaal elkaars handen vast om samen een lied te zingen. Wat we zongen weet ik niet meer. Maar dat handen vasthouden was nieuw voor mij. Ik kende de vrouw die links van me zat niet maar we waren verbonden en dat maakte indruk. Mijn moeder stond daar wat anders in. De kerkmuren waren destijds nog vrij hoog. Terugkijkend een moment waarop je als moeder beperkt invloed hebt want van alles wat er die avond gebeurde herinner ik me nog dat moment èn het rode hoedje van Elly. Het is nu vele jaren later. Er is veel veranderd. Maar Elly en Rikkert treden nog steeds op.

Wij hadden in mijn jeugd een cassettebandje dat ik volledig grijs gedraaid heb en een bruin boekje met bladmuziek. Sommige liedjes hebben veel voor mij betekend. Ik zong ze in gedachten als ik ’s avonds niet kon slapen. Bij het opgroeien raakten Elly en Rikkert een beetje uit beeld. Maar toen wij kinderen kregen, kwamen hun cd’s natuurlijk in huis. Sinds de komst van Spotify worden ook deze bijna niet meer gebruikt maar hun muziek klinkt nog regelmatig door ons huis. Het bruine boekje met bladmuziek ligt op de piano.

Afgelopen voorjaar was het zover; In een zonovergoten weiland stond een grote witte tent waar Elly en Rikkert zouden optreden. We gingen er met onze kinderen naar toe. Mae zat tijdens het concert heel stil bij mij op schoot. Toen ik wilde peilen wat ze ervan vond, fluisterde ze: ‘Ik vind de jurk van Elly zo mooi.’ De warme manier waarop Elly en Rikkert uiting geven aan hun geloof spreekt nog steeds tot mijn hart. Heel inclusief. Het concert smaakte naar meer. Afgelopen zaterdag gingen Sam en ik naar hun jubileumconcert ‘50 jaar mooi geweest’ in Spijkenisse. Massaal handen vasthouden deden we niet. Ik had me er ook lichtelijk ongemakkelijk bij gevoeld denk ik. Verbondenheid was er wel. In een volle lift grapte iemand; ‘Ach, we hebben allemaal wat’. ‘We zijn allemaal raar!’ vulden anderen naadloos aan. Ik vind het oprecht bijzonder hoeveel Elly en Rikkert hebben betekend en nog steeds uitdragen in hun liedjes en optreden.

Reacties