Psalmen zingen



Op oudejaarsdag maakten Sam en ik een wandeling bij Lauwersoog. In het nationaal park maakten we al wandelend onder de decemberzon plannen voor het nieuwe jaar. We hebben oa. nagedacht over hoe we dit jaar vorm willen geven aan de geloofsopvoeding van onze kinderen.

Een van de dingen die ter sprake kwamen, was het aanleren van psalmen en andere liederen. Toen de kinderen nog niet naar school gingen, zong ik na de lunch meestal met ze. Nu ze naar school gaan doen we dat nog steeds wel maar minder regelmatig. Ik denk dat Gods Geest werkt door het kennen van mooie liederen of teksten. En aangezien de psalmen rechtstreeks uit de bijbel komen, hebben die wel prioriteit. Een tweede reden is dat kinderen door het kennen van liederen, meer betrokken zijn bij de kerkdienst. De kerkdienst gaat dan minder langs ze heen, wordt vertrouwder en dat vind ik heel belangrijk.

Het lastige is alleen: Welke psalm ga je ze leren en dan nog welke versie? Er zijn zoveel soorten. De Geneefse versie, Psalmen voor nu, Levensliederen, Opwekking, noem maar op. Ik vind die diversiteit een enorme verrijking maar het belemmert wel het uit het hoofd leren van een tekst want als er zo veel teksten zijn, loop je het risico dat je er uiteindelijk geen een echt kent. En als je kinderen een lied leert, hoop je ergens ook dat het geen kortstondige hit betreft die na een poosje nooit meer gezongen, en dus vergeten wordt.

We hebben geen jaarplan gemaakt met 52 psalmen maar proberen wekelijks een nieuw lied te zingen ’s avonds na het avondeten. Ik haal mijn inspiratie meestal uit de kerkdienst. Er komt eigenlijk altijd wel een lied voorbij dat geschikt is om als gezin samen te zingen en daar gaan we dan mee aan de slag. Bijkomend voordeel is dat we de teksten zelf ook weer ophalen.

Reacties