Kersttraditie


Vanmorgen lazen we in de kerk over de aankondiging van de engel Gabriel aan Maria. Jo keek meteen op. De tekst was voor hem bekend. Het is weer december en voor het vierde jaar op een rij, lezen we elke avond een paar regels uit het kerstverhaal. Vervolgens plakken we een figuurtje* op de advent kalender. Elke dag wordt het verhaal een beetje langer tot we op kerstavond het hele kerstverhaal lezen en uitgebeeld hebben op het doek. Dit jaar teken ik de figuurtjes ook op het raam, zodat daar ook een verhaal groeit.

Het idee komt uit een boek dat ik een paar jaar geleden las: ‘Treasuring God in our traditions’ van Noel Piper. Als jong gezin is het toch zoeken naar hoe je tradities gaat vormgeven. (Er zijn ook Nederlandse boeken met leuke ideeën voor christelijke feesten. ‘Vier het samen’ bijvoorbeeld.) ‘Traditioneel’ is geen populair woord in Nederland. (Behalve als het om eten gaat.) Toch hou ik wel van tradities. Ik denk dat ze kunnen helpen om doelgericht te leven. Als je bovendien zelf niet over tradities nadenkt, vult de commercie dat wel voor je in.

Vier jaar later vinden de kinderen het nog steeds een feest als de kalender weer voor de dag komt. Ze spelen rollenspelletjes met de figuurtjes die er inmiddels wel wat gebruikt uitzien. Ik vind het gaaf dat de kinderen aan het eind van de maand de teksten helemaal uit het hoofd kennen. Een gemakkelijke manier om Bijbelteksten in te prenten. De afgelopen jaren hadden we nog echt een kleuterversie maar dit jaar gebruiken we gewoon de Bijbelteksten. Dat zorgde ervoor dat de Bijbellezing vanmorgen niet over jongetjes hoofd heen ging en daar word ik dan weer blij van.

*De sjablonen voor de kalender heb ik van www.heartfelttruths.wordpress.com

Reacties