Van carrièrejager naar tevreden mama

Zo’n zes jaar geleden ontmoette ik tijdens een verdiepingsweekend een moeder van drie kinderen. Even oud als ik maar een heel ander leven. Zij was huisvrouw, actief in de kerk, op school en had het daar behoorlijk druk mee. Zo druk zelfs dat ze een tijd overspannen is geweest. Ik was single net als de meeste mensen in mijn omgeving. Veel op reis voor mijn werk. Op stap met een privéchauffeur naar evenementen waar mijn baas de belangrijkste gast zou zijn. Bijvoorbeeld naar een sieradententoonstelling waar een enkel stuk zomaar € 40.000,- kon kosten. Ik keek mijn ogen uit. Tijdens het gesprek met deze huisvrouw bekroop me een gevoel van bevreemding. Ik kon me haar leven gewoon niet voorstellen. Ik had het idee dat ze zoveel miste.
Een paar maanden geleden kwam ik haar toevallig tegen. In de tussenliggende tijd was er bij mij het een en ander veranderd. Ik had een heftige burnout meegemaakt, die baan kon ik wel op mijn buik schrijven. Ik had mijn single status aan de wilgen gehangen en was in blijde verwachting van ons eerste kindje. Haar leven kwam ineens een stuk dichterbij. Inmiddels ben ik bijna vier maanden moeder en ik heb het gevoel dat mijn leven 180° is gedraaid. Met al mijn drukke bezigheden zes jaar geleden had ik niet het besef van onmisbaarheid dat ik nu heb. De gedachte dat ik er niet meer zou zijn om voor ons meisje te zorgen is genoeg om me angst aan te jagen want ik ben haar moeder. En heel haar leven lang zal ze maar een moeder hebben. Op dit moment heeft ze me heel direct nodig. Later zal die rol misschien meer op de achtergrond spelen maar toch altijd aanwezig zijn.
Raar dat ik moeder zijn, zag als iets dat altijd nog kon. Misschien omdat er voor moederschap geen diploma’s worden gevraagd. Gefeliciteerd! Je mag nu moeder worden. Misschien omdat ik opgroeide in een tijd waarin het moederschap wel het laatste was waarop je je hoorde te richten als je van school kwam. Al die jaren heb ik er niet echt bij stil gestaan hoe fascinerend het is een klein mensje te verzorgen en hoe goed het bij me past. Het was inspirerend te verkeren in de wereld van cool en fancy, bezig te zijn met grote thema’s. Carrière maken past echter niet bij iedereen. Net zo min als moeder zijn voor iedereen is weggelegd. Ieder krijgt zijn eigen taak. Ik weet wel dat als mijn nieuwsgierigheid naar verre en interessante dingen destijds niet bevredigd was, ik nu geen tevreden moeder had kunnen zijn. Het was een andere levensfase.

Reacties