Japan is anders

Bij het woord Japanner komen eindeloze associaties zonder moeite naar boven borrelen. Maar in een land vol Japanners, zijn wìj degenen die raar, onwetend en grappig zijn. Mensen kijken. Soms subtiel, soms ronduit maar jong en oud kijkt. In het vliegtuig naar Osaka zagen we slechts één westerse dame maar zij was op doorreis naar België. Voor de kernramp kwam slechts 2% van de toeristen in Japan uit het buitenland. Sinds Fukushima is het aantal nog niet op het oude peil. Het heeft wel zijn charme dat je met handen en voeten moet duidelijk maken wat je bedoelt en dat mensen dan je dan nog aankijken alsof je een bijzonder geval bent.

Eten bestellen was de eerste avond hogere wiskunde. Je kon de maaltijd bestellen via een futuristisch paneel. De ober stond ernaast en keek toe. Uit de automaat rolde vervolgens een briefje dat je aan de man kon overhandigen. Sam kon via dit paneel tevens een biertje bestellen. Andere dranken stonden er niet op. Cola leek me echter redelijk universeel. De serveerster keek me aan. “Coke?” herhaalde ze glimlachend. Ik knikte. “Yes, coke”. Ze knikte weer en bleef glimlachend bij ons tafeltje staan. Dit ging niet werken. Waar is het taalgidsje? Mijn uitspraak bracht echter geen opheldering. Nou ja, er staat water op tafel dus omkomen zal ik niet.

In het restaurant zaten verder geen vrouwen. De Japanse maatschappij is vooral op mannen gericht. Vrouwen zijn verplicht te stoppen met werken als ze een kind krijgen. Hun leven lijkt zich voornamelijk thuis af te spelen. In ons hotel is een badruimte beschikbaar voor mannen. Vrouwen kunnen gebruik maken van een douche. Geen grapje. Op zaterdagochtend en zondagmiddag is de badruimte twee uur voor vrouwen maar verder is hij echt bedoeld voor mannen. Ik probeer neutraal te kijken als de receptionist mij een bad door de neus boort.

In de hotelkamer liggen twee groene pyjama/kimonopakjes en twee paar slofjes. Gasten lopen in identieke pakjes door het hotel. Sam gaat dus in zijn groene pakje naar de badruimte voor een nieuwe culturele ervaring en ik ga naar de doucheruimte, ook in mijn pakje. Het toilet is een technisch hoogstandje waarbij een handleiding geen overbodige luxe is; Allerlei knopjes voor sproei- en föhnmogelijkheden waarvan ik het bestaan nooit had vermoed of heb gemist.  De toiletbril is verwarmd en zal niet met een klap naar beneden vallen. Handig hoor. Statig daalt hij af naar het gewenste niveau.

Ja, Japan is anders, Japan is overweldigend vanwege alle nieuwe ervaringen. Japan is fantastisch.

Reacties