Wat is het waard?

Is het echt nog maar een paar maanden geleden dat ik de bloemist vroeg of het mogelijk was frangipanis in mijn bruidsboeket te verwerken? Ik had de bloemen eens in Australië gezien. Ze roken heerlijk en ik vond ze zo bijzonder, dat ik ze nooit ben vergeten. De bloemist gaf echter aan dat dit een kostbare zaak zou worden aangezien ze per bloem geïmporteerd moesten worden. ‘Bovendien, zei hij, zijn de bloemetjes erg teer. Na een uur zijn ze al verlept’. Ik heb het idee na dat gesprek maar laten varen.

Op dit moment zit ik op de veranda van ons piepkleine bungalowtje aan Cooks bay op het eiland Mo’orea. Naast ons beweegt een palmboom met kokosnoten zachtjes in de avondbries. Groene bergen rijzen indrukwekkend op aan weerskanten van de baai. De geur van frangipanis hangt in de lucht. De geur van frangipanis hangt òveral in de lucht sinds we donderdag op Tahiti landden. De bomen met hun geurige bloemen staan zo ongeveer op elke straathoek. Vrouwen dragen de bloemen veelvuldig in het haar.

Met een beetje fantasie komt hier de geschiedenis tot leven. Ik kijk uit over de baai en stel me voor dat eeuwen geleden voor deze baai het zeilschip de Endeavour voor anker lag op zoek naar water en verse groenten. Twee culturen ontmoetten elkaar. Over en weer verbaasden ze zich over elkaars gebruiken. Op Tahiti hadden ze geen metaal. Spijkers waren daarom een gewild item. Voor een spijker kon je op Tahiti een heel varken kopen. De zeelieden sloegen daar handig hun slaatje uit. Voor een paar spijkers kon je er de wereld kopen dus toen de reservespijkers op waren begonnen ze zelfs de spijkers uit het schip te slopen; alles om hun prettige leventje op dit eiland voort te zetten.

De wereld is sindsdien kleiner geworden. We hebben uren en uren over de Grote oceaan gevlogen om in Frans Polynesië aan te komen. Ik heb het gevoel heel ver van huis te zijn maar onze vliegreis is niets vergeleken met de jarenlange reis van bijvoorbeeld kapitein Cook in 1769. Sommige dingen zijn echter onveranderlijk. Bloemen die in Nederland een uitzonderlijk luxeproduct zijn, kun je hier als herfstblaadjes van de grond pakken. Met spijkers hoef je hier niet meer aan te komen maar wij kunnen toch even in die bloemenrijkdom delen.

Reacties