Puzzelen en spelevaren

'Moet ik mijn geweer meenemen tijdens de campervakantie?' Deze vraag is te lezen in een Amerikaanse reisgids over Californië. Een politieagent geeft het antwoord: ‘Een geweer is bedoeld om te doden. Tenzij je van plan bent iemand om te leggen, kun je het ding beter thuis laten’. Ik leg het boek weg. Geen geweer meenemen dus. Dat scheelt weer in de kilo’s. Nu maar hopen dat iedereen die richting Californië gaat, deze informatie heeft gelezen.
In het Wilde Westen kun je niet aankomen met een schattig klein campertje. Big and Large is the way to go. Mensen die toch een kleine camper willen, moeten daar extra voor betalen. Het is tegen Sams principes om extra te betalen voor minder ruimte. Dus hebben wij vandaag een monstertruck gereserveerd van 8,3 meter lang. Ik durf het bijna niet op te schrijven. In Nieuw Zeeland moeten we het doen met een camper die de helft zo lang is. Deze heeft daarentegen wel een hoger honeymoongehalte.

Volgens een reisgids over Japan kijken Japanners met verbazing naar westerse toeristen die met bergschoenen door Tokyo lopen. Dat is ook wel gek eigenlijk. Ik herinner me echter Japanse dametjes die op puntige hakjes door de Australische bush liepen. Daar heb ìk me over verbaasd. Dezelfde gids gaf als tip een kompas mee te nemen naar Japan. Uitleg stond er niet bij. Van iemand met hoog gehakte voeten en een kompas in de hand, kijken ze in een willekeurige japanse stad blijkbaar niet op.
Op deze manier leggen wij elke avond een paar puzzelstukjes van onze reis. Soms past een stukje niet of moeten we een ander puzzelstukje vinden voor we verder kunnen. Dan verleggen we onze aandacht naar een andere kant van de puzzel. Zo kan het gebeuren dat we op een avond bezig zijn met hotels in Kyoto, campings in Californië en warmwater stranden in Nieuw Zeeland. Even is de wereld ons speelterrein.

Reacties