Jammer van de appel

‘In het voorjaar kan uw huid wel een oppepper gebruiken. Wist u dat een fruitdagje heel verfrissend is voor uw huid? Het is een uitstekende manier om uw lichaam een goede schoonmaak te geven. U zult naderhand zien dat uw huid er fris uitziet en uw ogen stralen’. Nu ben ik altijd wel in voor een leuk experiment en met een bruiloft voor de deur, leek zo’n inwendige schoonmaak me niet verkeerd. Tenslotte wil ik op mijn trouwdag niet het doffe gelaat hebben van iemand die duidelijk de grote schoonmaak verzuimd heeft.

’s Avonds heb ik in de winkel een o.a. paar grote, lekker uitziende appels uitgekozen. Als ik een dag van fruit moet leven, wil ik niet van die melige appels eten maar moeten ze wel fris en knapperig zijn. Nu ga ik sowieso wel voor kwaliteit. Soms pik ik wel een koopje mee maar vaak denk ik dan achteraf (wellicht onterecht): het is vast niet veel bijzonders want de prijs was ernaar. Van het idee iets goeds in huis te hebben kan ik echt genieten. En deze appels waren naar volle tevredenheid.
De volgende morgen begon met een banaan, een kiwi en een glas sinaasappelsap. Het is overigens opmerkelijk dat echt de hele dag in het teken stond van eten: Is het al bijna tijd voor mijn fruithapje? Ik had ’s middags een afspraak waarvoor ik een uur moest fietsen. Op de terugweg haalde ik mijn mooie appel voor de dag. Met de grote appel in een hand die half ook het stuur moest vasthouden, glipte het recalcitrante fruitstuk er ras vandoor. Hij stuiterde op de weg, en landde precies onder het wiel van een aanrijden vrachtwagen. De appel, waar ik al een uur naar had gesmacht, bleek inderdaad uiterst sappig. De moes sproeide in een grote boog uiteen. Een prachtig gezicht maar er bleef werkelijk niets van over. Ik stond erbij en keek ernaar.
Dan maar naar huis fietsen zonder appel. Mijn maag begon te rommelen en de hele fruitdag kwam me steeds zotter voor. Thuis heb ik een broodje gegeten met een glas karnemelk. Als mijn huid op de trouwdag toch dof blijkt te zijn, kan ik de karnemelk de avond van te voren altijd nog op mijn gezicht smeren. Of zou een broodje aap beter zijn?

Reacties