Ergens tussen Keulen en Parijs

Een voettocht naar Rome maken. Dat lijkt me leuk! Kunnen we dat niet doen voor onze huwelijksreis? Twee maanden lopen; geen auto, geen vliegtuig, geen haast, geen tijd. Gewoon lopen in de wetenschap dat je morgen ook loopt net als volgende week en de week daarna. Lopen over de paden waar duizenden jaren geleden ook al mensen liepen. Langzaam glijdt het landschap aan je voorbij. De geschiedenis wordt bijna tastbaar. Wat een belevenis! Heel uniek want wie doet dat nu? Dat laatste dacht Sam ook. Naar Rome lopen? ‘Ik wil wel een week met je lopen’, opperde hij welwillend.

Een week lopen trekt mij weinig. Wat heb je daar nu aan? Na een week ben je net je blaren kwijt. Net als je het ritme te pakken hebt, kun je weer plaatsnemen achter je bureau. Het lijkt me juist zo fijn om het buitenleven te proeven. Je lichaam raakt gewend aan een ander tempo. Hele dagen buiten zijn, weken achter elkaar. Allerlei mensen ontmoeten, het avontuur, het doorzettingsvermogen. Stel je eens voor wat een kick het geeft als je te voet in Rome aankomt! Ongekend. Het is iets dat je echt nooit meer vergeet. Iets dat je samen onderneemt.

Nu hoef ik niet naar Rome vanwege het Roomse aspect. Maar een voettocht naar Rome is wel wezenlijk anders dan een voettocht naar bijvoorbeeld Moskou. Als je naar Rome loopt, wandel je in de voetsporen van pelgrims en gelukszoekers die door de eeuwen heen dezelfde route liepen. Op zoek naar avontuur, bezinning, devotie, beleving en alles waar een mens zoal naar op zoek kan zijn. Daarbij is de reputatie van de Russische keuken ongeveer tegenovergesteld aan de Italiaanse. Dat wil ik toch even laten meewegen.

Ik stel me voor dat Sam in een andere tijd best troubadour had kunnen zijn. Een voettocht leek me dus net iets voor hem. En ik was dan een jonkvrouw in een toren met een middeleeuwse hoofdtooi die... maar ik dwaal af. We weten nog niet waar we op huwelijksreis naar toe gaan. Misschien gaan we niet eens weg. Het is in elk geval erg leuk om erover te fantaseren want het fantaseren over een reis is bijna net zo leuk als de reis echt maken.

Reacties