Vitamines uit een potje of uit de grond?

Ons nieuwe huis heeft een grote tuin. Op dit moment is die nog woest en leeg. Een heerlijk project om je creativiteit op los te laten. Nu weet ik weinig van tuinieren. Maar het spitten van de grond klonk als een logisch begin. Ik heb dus vandaag een spade gekocht en begon vol goede moed. De grond rook vochtig en aards. Lekker! Buiten het tuinhek liepen twee ganzen; een bruine en een witte. Het waren net twee juffertjes die gezellig aan het keuvelen waren. Ganzen zijn uitstekende waakhonden heb ik me laten vertellen maar bruintje lijkt me wat neurotisch. Hij blijft aanslaan, al is er in de verste verte geen onheil te bekennen.

Ik had al eens eerder gespit. Op de basisschool was ik enthousiast Ranger van het Wereld Natuur Fonds. In het kader daarvan had ik eens een worm nodig om na te tekenen. Mijn vader stelde handig voor dat ik de tuin wel kon gaan spitten, dan zou ik zeker een worm vinden. Na drie keer steken had ik in inderdaad een worm te pakken. Mijn moeder vond deze even later tot haar ontsteltenis terug in de koelkast. Dat leek me een goede plek om de worm te conserveren. Vandaag heb ik uur gespit zonder een worm tegen te komen of enig ander kruipend gedierte. Dat kan weinig goeds zeggen over de vruchtbaarheid van de grond.

Nu heb ik gehoord dat je van aardappels verbouwen prachtige grond krijgt. Dan gaan we daar maar mee beginnen. Het lijkt me heerlijk om je eigen aardappels te eten. Lekker gezond. Een dame in de reformzaak vertelde me dat ons voedsel sterk verarmt. “In eten uit de supermarkt zitten tegenwoordig bijna geen vitamines meer”. Dat klonk heel naar, want ik eet graag voedsel dat rijk is aan goede voedingsstoffen. Natuurlijk was het haar taak om voedingssupplementen te verkopen en dat deed ze met verve want ik liep met een potje vitamines de winkel uit.

Ik sluit niet uit dat we in de tijd dat we hier wonen nooit aardappels uit eigen tuin eten. Maar daarom kunnen we het nog wel proberen. Dit is namelijk ons probeerhuis. Lekker van alles uittesten zodat je in een volgend huis weet wat je in elk geval niet moet doen. Een ding heb ik vandaag al geleerd: Als een tuin gaat spitten, kun je het de eerste dag beter houden bij twee rijtjes. Ook als het in die grote tuin na twee rijtjes lijkt alsof je nog niets hebt gedaan. Dat komt je rug ten goede.

Reacties

  1. Poten in april/mei, volgens Marcel. Heb je nog even om te spitten :-) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is goed om te weten! Ik heb ongeveer een vijfde gedaan en al een verschillende meewarige blikken het hoofd geboden hi, hi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten