Wees lief voor je billen

Aan deze reclame slogan moest ik denken toen ik op mijn zadel ging zitten. De dag ervoor had ik 105 km gefietst. En geloof me, dat merk je de volgende dag! Ik had het ambitieuze voornemen om een deel van Nederland te doorkruisen per fiets. De eerste vijf minuten van dag twee was ik echter geneigd het dichtstbijzijnde station op te zoeken. Maar na een poosje voelde ik mijn billen niet meer. Of dat een goed teken was weet ik niet, maar het verhoogde wel mijn fietsplezier.

Heerlijk om vrij door de herfstlucht te fietsen. De zomervakantie is al lang voorbij en de herfstvakantie is nog niet begonnen. Ik had het rijk alleen. Een boer was tussen zijn preien bezig op het land. Het zag er zo vredig uit in het zachte herfstlicht! Ik was haast van mijn fiets gestapt om te kijken of ik mee kon helpen. Tot ik me herinnerde dat ik jaren geleden al eens op het land heb gewerkt. En dat was geen succes.

Het was zomervakantie en we moesten onkruid tussen de witlof weg halen. De plantjes waren nog klein en ik zag eerlijk gezegd weinig verschil tussen kruid en onkruid. Het schoot ook niet op. De groep was al meters vooruit terwijl ik nog zat te ontleden wat nu wat was. Dan keek ik op mijn horloge om te zien dat er slechts één uur van de werkdag voorbij was. En als we dan eindelijk naar huis konden, zag ik nog de hele avond groene plantjes. Plantjes op het behang, plantjes op de bank, plantjes op de vloer, plantjes in de slaapkamer. Nee, dat is zeker niet voor herhaling vatbaar. Snel verder fietsen.

Een carrière als fietskoerier is misschien het overwegen waard. Lekker de hele dag in de buitenlucht. Ik heb net een nieuwe fiets gekocht met bijbehorende fietstassen dus ik ben ervoor uitgerust. Toch kan ik het wellicht beter houden bij de gedachte dat het leuk is om fietskoerier te zijn. In plaats van te ervaren hoe rampzalig het is met zwaarbeladen tassen nog net door het rode stoplicht te moeten maniakken. Op kantoor werken is bovendien erg prettig. Ze hebben er centrale verwarming en een stoel die helemaal op mij is afgestemd. Lief voor de billen dus.

Reacties