40 dagen met kinderen


Elk jaar dat de vastenperiode begint, denk ik aan onze voormalige buurvrouw. Afkomstig uit Curaçao en overtuigd Katholiek. Ze nam de vastenperiode als enige in haar gezin erg serieus. Elke dag stond ze uitgebreid te koken voor de overige familieleden terwijl ze zelf vastte. Ik had oprecht met haar te doen maar bewonderde haar ook. Ik ben niet opgegroeid met een vastentijd maar ben er de laatste jaren wel bewuster mee bezig. Vasten spreekt me aan maar op de een of andere manier helpt het mij niet om in een contemplatieve stemming te komen. Integendeel: Ik ben de hele tijd bezig met mijn eigen doorzettingsvermogen. (Goed bezig. Goed bezig. Nog steeds goed bezig. Moe van mezelf.)

Ik was al een tijdje bezig met de vraag hoe we als gezin aandacht kunnen besteden aan de 40 dagen voor Pasen. Ideeën genoeg op het wereldwijde web. Uiteindelijk heb ik een aantal dingen bij elkaar gesprokkeld. We lezen aan tafel het boekje ‘40 dagen/40 vragen’ van het Nederlands Bijbelgenootschap. Nu ben ik bezig om bij elke dagtekst een plaatje te maken dat de kinderen onder ons doorzichtige tafelzeil kunnen leggen. Tegen de tijd dat het Pasen is, liggen er als het goed is 40 plaatjes op tafel die stuk voor stuk iets zeggen over de aanloop naar dit bijzondere feest.

Pasen voelt elk jaar weer als een enorme opluchting: Het is gelukt! Jezus heeft het gedaan! Hij heeft ons bevrijd! De belangrijkste taak die ooit op iemands schouders lag, is volbracht. Daarom vind ik het mooi om in de aanloop naar Pasen tot inkeer te komen en stil te staan bij die spanning en het lijden van onze Heer. Vasten vind ik vooralsnog niet handig maar sober inkopen spreekt me wel aan. Je mist wel degelijk iets, maar zonder hierdoor geobsedeerd te raken. Lekker eten draagt bij aan een feeststemming. Door een tijdlang van luxe af te zien is het contrast met Pasen extra groot en is het dubbel feest. Ik hoop op een mooie tijd.

Reacties