Ben ik als mama wijs genoeg?


Jongetje en meisje lopen aan weerskanten van mij. Sam loopt achter de buggy. Vroeger hadden mensen nog geen douche hè, merkt meisje op. ‘Nee, reageert jongetje: Toen lieten ze zich door Paulus dopen!’ Al kletsend lopen we door de duinen. De ene opmerking is nog beter dan de andere. Ik wil ze onthouden maar de meeste vergeet ik veel te snel. Op deze momenten zweef ik bijna door de wereld en is het schitterend om moeder te zijn.
Op andere momenten valt het moederschap me zwaar, bijna niet te tillen zo zwaar. Een scherpe opmerking van een ander kind; verdrietig gezichtje van mijn kind. Mijn wereld wankelt. En natuurlijk wil je dat niet laten merken aan je kind. Je neemt het serieus maar wilt het tegelijkertijd niet zwaarder maken dan het is. Tenslotte is het mijn taak om hen juist te leren om te gaan met minder leuke dingen. Ik weet het: Morgen kan het weer helemaal anders zijn; Kleine kinderen; kleine zorgen... Maar het helpt niet. Het drukt me terneer. Ik voel me niet capabel genoeg om hen te begeleiden tot evenwichtige volwassen burgers. Ik ben niet wijs, verstandig of adrem genoeg. Dan denk ik terug aan de doopbelofte. Het maakt niet uit of ik me capabel voel. Deze kinderen zijn aan mijn zorgen toevertrouwd. Ik mag hen met Sam opvoeden zo goed als ik kan. Dat moet ik zelfs doen. Maar méér hoef ik ook niet te doen.
Gelukkig wisselen mooie en minder mooie momenten zich af. Aan het einde van de week gaan jongetje en meisje naar hun eerste zwemles. Ze hebben er lang naar uitgekeken en over gepraat; over alle badjes en wat ze daar allemaal gaan leren. De eerste les mogen de ouders kijken en ik kijk. Ik kijk mijn ogen uit. Ik zie hun gefascineerde blik, hun lachende gezichtjes. Ik zie hoe ze hun best doen en ik zie dat ze het geweldig vinden. Op enig moment realiseer me dat ik al een hele tijd grijns als een chimpansee, maar het is gewoon onmogelijk de lach van mijn gezicht te halen. Als je kinderen genieten is het moederschap echt grandioos. Maar als ze verdrietig zijn, is het echt alles uit de kast trekken om ergens nog een evenwichtig volwassen persoon te zijn.

Reacties