Frankrijk of Friesland



En dan is het alweer tijd om op vakantie te gaan. We gaan dit jaar naar Friesland. Onderweg luistert Sam naar Radio tour de France. Oude chansons klinken door de auto, terwijl we door een zonovergoten Noord-Oostpolder rijden. Niet vervelend. ‘We kunnen ook naar Frankrijk rijden, merkt hij op’. Dat klopt. Dat deden we vorig jaar en ik weet nog goed dat hij toen een uitgebreide Spotify selectie had gemaakt, zodat hij niet te veel naar de Franse radio hoefde te luisteren.

De vergelijking met Frankrijk blijft die dag in mijn hoofd rondzingen. We komen aan bij de receptie. Baby moet een schone luier. Ik ga verschonen terwijl echtgenoot met onze kleuters de sleutel gaat halen. Tot mijn verbazing staan ze alweer bij de auto voor ik de luier goed en wel heb verwisseld. Dan vorig jaar. Na een lange reis, een bijna even zo lange rij bij de receptie. De sleutel van de caravan hoort onder de caravan te liggen maar daar ligt hij niet. Terug naar de receptie. In het Frans wil ik aangeven wat het probleem is. Bij de eerste woorden gaan de wenkbrauwen al omhoog. Oh ja, daar gaan we... ‘Spiek Ieng liesh?’ Klinkt het dan vilein. Na deze verbale dreun, heb ik even geen woorden dus ik stamel van yes. Mijn humeur keldert meteen naar het vriespunt. In Frankrijk gewerkt en gestudeerd, gesprekken gevoerd en boeken gelezen maar tot ze je kennen, blijf een vreemd sujet.

Maar dat is niet het ergste. Ik ga vervolgens met madame mee in haar Franglais. Ik kan er niets aan doen. Ik neem accenten over. Het gaat onbewust en dus sta ik daar te koeterwaalsen in iets dat het midden houdt tussen Frans en Engels. Dan komt Sam binnen. Eén blik op zijn gezicht en ik realiseer me wat ik aan het uitkramen ben. Waarom laat ik me hier vrijwillig kwellen, betaal ik er zelfs voor. Waarom laten veel Nederlanders zich elk jaar blijmoedig schofferen, terwijl Nederlandse campings vaak betere faciliteiten hebben en je netter wordt geholpen? Ik weet het niet. De Fransen kunnen het blijkbaar maken. Maar op dit moment zitten wij dus in Friesland. Pas de soucis!

Reacties