Slak in de tas

Aan het einde van de schooldag geeft meisje juf een hand en huppelt blij naar me toe. ‘We hebben allemaal slakken in de klas. Kijk maar!’ Ik buig mijn hoofd de hoek van de deur. En inderdaad. Er staat een grote pot op tafel met allerlei groen erin. Rondom de pot liggen verschillende huisjesslakken. ‘Ze kruipen ook helemaal niet meer in hun huisje als we eraan komen!’ ‘Ze zijn dus niet meer bang voor jullie!’ Zeg ik met meer enthousiasme dan ik eigenlijk voor de glibbers voel.
We lopen naar de auto. Jongen en meisje in hun stoeltjes en weg zijn we. ‘Ik heb ook een slak in mijn tas!’ vervolgt meisje triomfantelijk. Ah! Ik vind het als moeder uiteraard fantastisch dat op school de slakken over tafel glijden. Dan hoeven we daar thuis tenminste niet mee aan de slag. Maar er is nu dus een exemplaar met ons mee onderweg. ‘Zit hij in een potje?’ Informeer ik maar. ‘Ja, met gaatjes erin want anders stikt hij.’
Ik weet nog goed dat ik als meisje kruipend gedierte in potjes verzamelde met een ruim assortiment aan groenvoer. Ik heb ooit een worm in de koelkast gelegd met de bedoeling deze na te tekenen. Liep niet goed af. Inmiddels is mijn fascinatie voor kruipend gedierte verflauwd. Vorig jaar nog een kleine opleving bij de tuinaanleg. Ik overwoog toen een doos met wormen te kopen om in de tuin uit te zetten. Wormen zijn essentieel voor een gezond bodemleven! Mijn echtgenoot bekeek me echter met een dusdanige blik dat ik er vanaf zag. Slakken zijn minder gewenst en ik breek mijn hoofd erover hoe ik in vredesnaam fatsoenlijk van dit weekdier afkom. Het blijft een poosje stil. ‘Grapje!’ Hoor ik dan ineens, gevolgd door heel veel gegiechel.  ‘Ik heb helemaal geen slak mee. Ha, ha!’
Alle lof voor haar gedetailleerde fantasie! Maar het is nog niet klaar. Bij het avondeten vertelt ze papa dat ze een slak op haar kamer heeft. Als hij de kinderen naar bed brengt hoor ik jongetje en meisje ineens heel hard: ‘Slak!’ roepen. Hoe zit dat nu met die slak? Ze blijken een liedje te beluisteren dat meisje op school geleerd heeft. https://www.youtube.com/watch?v=e9mwp7GIpl0 Waarschuwing: eenmaal beluisterd zit hij de rest van de dag in je hoofd.

Reacties

Een reactie posten