Hoe je de laatste weken voor een bevalling beleeft


Als je een glas op je buik kunt zetten zonder dat het eraf valt dan loopt je zwangerschap echt wel op een einde. Alles staat klaar voor de komst van de baby. Voor ons meisje en jongetje is het vanzelfsprekend dat er een baby in mama’s buik zit. Meisje praat tegen mijn buik: ‘Wanneer kóm je nou baby? Het duurt zó lang!’ Ik praat met hen over hun geboorte en over hoe blij we met hun komst waren. Ons (b)engeltje reageert: ‘Ik was ook heel blij toen ik uit de hemel kwam’. Lieve schat, van mij mag je nog heel lang drie blijven.

Mijn buik beweegt onafhankelijk van mij. Het is mijn buik maar binnenin leeft een eigen persoontje met eigen impulsen. Het is mijn lichaam maar op de ontwikkeling van het mensje dat in mij groeit heb ik weinig invloed. Ik kan er niet voor zorgen dat het hartje gaat kloppen of dat het gezond geboren wordt. Het is zo moeilijk te visualiseren dat er echt een mini-mensje in mij leeft. Helemaal af,  klaar om het licht te zien. Ik heb er acht maanden mee geleefd. Telkens als we een echo zagen was ik weer verbaasd: het is echt een kindje met armpjes en beentjes. Waarom die verbazing? De buik spreekt toch voor zich? Toch blijft het onwerkelijk tot je je baby in de armen mag houden.

Misschien is het afbreken van een zwangerschap zo wijd geaccepteerd juist omdat we het niet kunnen vatten tot we daadwerkelijk een kindje hebben gezien. Zolang je het niet hebt vastgehouden of hebt horen huilen, hoef je er nog niet echt iets mee. Een zwangerschap is een mysterie. Ergens zou ik graag een briefje ontvangen met daarop de details van de geboorte. Top Secret natuurlijk maar toch alvast dit bericht: over een week om 16.30 uur komt jullie kindje. Ondanks mijn ongeduld ben ik toch blij dat het niet zo werkt. Een zwangerschap en geboorte zijn te groot voor mij om te managen. Ik bepaal niet wanneer onze baby aan zijn levensreis begint. Ik hoef niet te hopen op een vrouwelijke oerkracht waarvan ik niet eens weet of ik die bezit. Ik mag als een kind vertrouwen op kracht van Hem die mij en ook mijn baby heeft gemaakt.

Reacties