Kinderfeestje in Constantinopel


Zo zat ik, vrij onverwacht, ineens in de Trans Siberië Express. Rare actie wel met een 30 weken zwangere buik. Ik hou van treinreizen maar was dit nu helemaal het moment? De controleur kwam binnen. Had ik eigenlijk een visum voor Rusland? Volgens mij niet. Ik grabbelde in een tasje. Er viel van alles uit. Toeristische brochures, kaarten. Een chaos waar ik niet wijs uit kon worden. Op dat moment word ik wakker. Bij het omdraaien voel ik een venijnige steek als mijn buik aan al mijn banden trekt. Au! Ik weet meteen weer waar ik ben. Gelukkig niet in Rusland want ik las deze week dat een barende vrouw daar voor rotte vis wordt uitgemaakt. Ze gaan er vanuit dat dit de bevalling bevordert. ’s Lands wijs ’s lands eer maar mij daar niet gezien.
Bijzonder om weer een babytje te verwachten. Een cadeau. Zeker nu we twee kinderen hebben die de zwangerschap bewust meemaken en er hun eigen vragen en opmerkingen bij hebben. Zo ging ik tussen de middag met de kleuterklas brood eten. Een meisje met blonde vlechtjes kwam naast me staan: ‘Heb jij ècht een baby in je buik?’ ‘Ja!, reageerde ons meisje parmantig. Kijk maar, mijn mama heeft een dikke buik!’ Een stoer jochie kwam het nader bekijken en grijnsde: ‘Jij hebt echt een dikke buik.’ Ok, ventje, dit mag je nu zeggen maar wen er niet aan. Ons jongetje heeft zo zijn eigen observaties: ‘Hoe moet de baby eigenlijk eten in de buik? Hij heeft toch helemaal geen vork?’ Meisje: ‘De baby eet in elk geval geen groente want daar houdt hij niet van!’ Jongetje en meisje zijn er allebei van overtuigd dat we een meisje krijgen en dat zij Feline gaat heten.
Spannend is het ook. Met twee kindjes hebben we een bepaald evenwicht in ons gezin. Jongetje en meisje spelen zo leuk met elkaar. Hoe gaat dat als er straks een derde kindje bij komt? Jongetje heeft met zijn drie jaar zo’n heerlijke leeftijd. Nog niet naar school maar al wel heel wijs. Zal ik straks nog de tijd hebben om daarvan te genieten? Vieren we het kinderfeestje van meisje voor de geboorte van baby of een paar weken daarna? Ik denk voordat de baby er is. Wellicht vannacht al, dan neem ik de kleutertjes mee in de Oriënt Express.

Reacties