Je kind leren dingen naar waarde te schatten


Voor het eerst naar school. Schoolspulletjes uitzoeken! Zo’n retrotasje bijvoorbeeld met grappig figuurtje erop. Een kek thermosflesje en dito broodtrommeltje. Ik werd helemaal vrolijk bij de gedachte aan al die leuke dingetjes. Dat was dan tot mijn praktische kant zich ermee bemoeide: Eigenlijk heeft ze nog een tasje. Het ding is mij te roze maar ons meisje is er trots op. Voor de boterham heb ik ook nog wel een leuk bakje. Drinkbeker. Is zo’n thermosflesje eigenlijk handig voor een klein meisje? Uiteindelijk ben ik gezwicht voor een fruitbakje. Daar zat zo’n handig vorkje bij.
Kort na deze overwegingen zag ik een documentaire over Koeweit. Een rijke oliesjeik vertelde dat hij alles deed voor zijn gezin. Wat ze maar wilden hebben, dat kocht hij voor hen. ‘Nieuwe ipad? Hier heb je er twee!’ Hij was duidelijk niet van de filosofie dat het ook mooi is om verlangens over te houden. Ineens vroeg ik me af waarom ik zo moeilijk doe. Waarom niet gewoon die leuke dingen kopen als het kan?
De week voor ons meisje naar school ging hebben we alle spulletjes bij elkaar gezet. Meisje draaide parmantig de beker open en dicht. Opende de bakjes en sloot ze nauwkeurig af om vervolgens al haar spulletjes netjes in het tasje te passen. Toen papa thuis kwam werd de boel trots voor hem uitgestald. Ze vond het allemaal prachtig.
De donderdag van de eerste schoolweek: ‘Mijn tasje is nat geworden!’ Beker niet goed dichtgedraaid. Gelukkig was het geen nieuw tasje. Vrijdagmiddag van de tweede schoolweek: ‘Mijn fruitbakje ligt denk ik nog op school!’ En inderdaad, hij zat niet in haar tasje. Dat dit nu juist dat nieuwe bakje moest zijn zal ook geen toeval zijn.
Kinderkastjes, kinderlampjes, kinderzithoekjes, kinderkussentjes, kinderkleurtjes. Het een nog mooier dan het ander. Ze lachen me allerliefst toe. Je kind verwennen met iets moois, is jezelf verwennen. Je kind opvoeden is soms ook een beetje jezelf opvoeden. Ik hoop dat onze kinderen mooie dingen naar waarde schatten, leren verlangen en leren omgaan met onvervulde wensen. En als we hen dan bij gelegenheid trakteren op iets leuks, is het extra genieten. Voor ons allemaal.

Reacties