Kerstgevoel

'Ik hoor hoe velen angstig vragen:
wie zal het goede ons doen zien?'

Sam werd de afgelopen week gewekt uit een droom waarin deze tekst uit psalm 4 voorkwam. Ik was op dat moment in Oekraïne. Had echt graag willen weten hoe ik daar terecht kwam maar we werden allebei gewekt door ons kleine meisje. Zij had ook gedroomd en ik stond al naast mijn bed om haar te troosten. Toen ze weer sliep bleef die tekst in mijn gedachten rondzingen.

Het is een indringende passage. Dolende mensen die zich afvragen waar ze het moeten zoeken. Een tekst die haaks staat op advent; een tijd van hoop en verwachting maar er helaas goed bij past. De adventstijd zijn weken waarin mensen het gezellig proberen te maken in een donkere tijd; Op zoek naar vrede, liefde, verbondenheid; Op zoek naar het betoverende kerstgevoel uit hun jeugd. De duivel vindt het prima dat mensen zich in de soms grijze alledaagsheid van het bestaan willen koesteren aan het fonkelende klaterlicht van kerst. Prima dat er wedstrijden zijn wie de meeste lampjes aan zijn huis heeft hangen. Hij weet dat ze tussen alle lichtjes en de overvolle tafel niet de vrede krijgen waar ze naar op zoek zijn en zich uiteindelijk teleurgesteld afwenden van al die poespas rondom kerst. Het gaat immers nergens over. 

'Wil HERE ons uw licht doen dagen 
toon ons uw godlijk welbehagen,
opdat ik met mijn volk u dien.'

De adventstijd is ook een tijd om te bidden voor de mensen die vergeten zijn waar kerst om draait. Te bidden dat God Zijn licht op hen laat schijnen en hen echte vrede mag geven. Te bidden dat wij hiervoor instrumenten mogen zijn. Ik moet zeggen dat er bij mij altijd iets van angst is mensen iets op te dringen. Wie ben ik om me met hun leven te bemoeien? Een ingeving van de duivel waar tegen ik moet vechten. De echte vraag is: Wie ben ik om mijn hoofd af te wenden? Wat is er mooier dan dat mensen elkaar inspireren, bemoedigen en wijzen op wat er echt toe doet? Hoe goed is het te leven in een land waar mensen elkaar op die manier opbouwen. 

'Gods licht zal mij groter vreugde geven
dan overvloed van tarwe en wijn.
Ter ruste kan ik mij begeven,
in vrede slapen, want mijn leven
zal, HEER, bij U geborgen zijn.'

Reacties