Zondagsrust


Op zondagmorgen schuif ik in de bank naast een gezin met drie meiden. Links van mij schuift een grijze man aan. Hij legt zijn stok rammelend onder de bank. Voor me zitten twee pubers naast hun ouders. De dienst begint. Iedereen gaat staan om God te loven. Na de collecte komen de allerkleinsten binnen uit de crèche. Ook ons meisje is erbij. Ze zit op de arm bij een van de oppassers en zuigt tevreden op een plastic paard. Allemaal krijgen we de zegen mee voor we naar huis gaan.
Welke activiteit is er te bedenken waar het hele gezin elke week naast elkaar aanschuift om samen te beleven? Waar een Volvorijder plaatsneemt naast de bezitter van een Fiat Panda en een ambtenaar met een tuinbouwer de plannen voor een gemeentedag bespreekt? En daar houdt het niet bij op. Thuis gekomen is er tijd. Geen opruimklussen, geen schoonmaakwerk, er hoeft geen vuilnis buiten gezet te worden, geen uitzoekwerk. Zonder schuldgevoel genieten van de rust.
Ik kom uit een druk gezin. Mijn vader werkte zes dagen in de week. Doordeweeks was er eigenlijk elke avond wel wat. We aten samen maar tijdens het avondeten ging vaak de telefoon omdat klanten wisten dat mijn vader dan thuis was. Er kwam een deksel op zijn bord zodat het eten niet te koud zou worden, tevergeefs overigens. Alle dagen druk behalve op zondag. Op zondagochtend na de dienst zaten we allemaal in de kamer. Iedereen op zijn eigen plekje, bij de legomand, achter de modewijzer, met een boek op de bank of voor de verwarming. Er was tijd. Tijd voor gesprekken, discussies, tijd voor niets in het bijzonder maar we waren samen.
Voor mij was dit normaal tot ik ging studeren. Ik ontmoette een meisje dat de zondag bij hen thuis als volgt beschreef: ‘Op zondag slaap ik uit want zaterdags wordt het altijd wel laat en ‘s avonds ga ik vaak nog uit. Dat vindt mijn moeder niet leuk maar meestal belt er nog wel iemand om te vragen of ik meega. Mijn vader heeft het zondag vaak nog druk met werkdingen en mijn broertje gaat naar voetbal. Mijn moeder heeft een videotheek en werkt die dag sowieso. Zondagochtend samen koffiedrinken? Bijna de hele dag samen zijn als gezin? Dat werkt gewoon niet met alle bezigheden.
Gods instelling van de zondag is zo goed! Hij weet precies wat we nodig hebben. Morgen is het weer zover. Enjoy!

Reacties

  1. Jij ook!! Sunday is still my favourite day of the week... so special to meet and share with people who are 'family' and praise God together!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten