Het B-woord


Dit najaar zijn wij een weekje in Normandië geweest en bij een bezoek aan Normandië kun je niet om de invasiestranden heen. Eigenlijk had ik niet al te veel interesse in oorlogsparafernalia. Het was meer Sams’ idee. Toch heeft het bezoek me veel gedaan: Wat een gigantische operatie! Hoe hebben ze dat ooit kunnen voorbereiden, geheimhouden en uitvoeren. Wat hing er veel vanaf! Wat hebben wij er veel aan te danken. De meeste indruk maakte echter de moed van de soldaten en parachutisten. Je zult maar gedropt worden in vijandig gebied, niet wetende hoe je terecht komt, wie je tegenkomt, of je het zult redden. Bang of niet; ze dèden het.
Moed is geen deugd die we in onze samenleving hoog in het vaandel hebben. Ik krijg de indruk dat er bij ons eerder begrip is voor iemands angst en zwakheid: ‘Als ik die taak op me neem dan lig ik er nachten wakker van’. ‘Oh, maar dan moet je het niet doen!’ Niet verkeerd dat daar begrip voor is natuurlijk maar soms lijkt het alsof je er alleen maar zwakker van wordt.
Ik heb sindsdien nog vaak aan Normandië moeten denken. Vooral in relatie tot de bevalling die eraan zit te komen. (Als zwangere kun je verbazingwekkend veel dingen linken met een bevalling. Sam heeft af en toe ook enige uitleg nodig als ik weer een vergelijking uit de kast trek.) Ik wil niet zeggen dat een bevalling lijkt op een megalomane oorlogsoperatie. Maar het is een onderwerp waar ik de afgelopen maanden tegenop zag. Hoe blij ik ook was met het kindje in mijn buik en het perspectief van een tweede humsie in huis; Ik kon niet om de vraag heen hòe het er moest komen. De moed van soldaten vond ik in die context heel inspirerend maar hoe kom je aan moed?
Tot laatst op een zondagochtend ineens het besef kwam: Ik ben niet van mezelf. Ik ben het eigendom van Jezus Christus. Ik geloof dat Hij mijn leven leidt wat er ook gebeurt. Een bevalling kan ik niet overzien. Hij kan dat wel. Mijn leven is van Hem. Niet uit misplaatst martelaarschap maar in het besef dat het veilig is. Wat er ook gebeurt, het zal nooit buiten Zijn plan vallen. Ik mag mijn taken verrichten in Zijn koninkrijk. Verder hoef ik me nergens druk om te maken. Wat een rust! Langzamerhand kwam alles bij elkaar. Ik kan nu met vertrouwen denken aan de aankomende bevalling en genieten van de bewegingen in mijn buik.
Ik vermoed dat iedereen van tijd tot tijd voor taken geplaatst wordt waar hij niet omheen kan. Sommige mensen krijgen heel bijzondere taken toebedeeld, andere mensen krijgen werk dat minder in het oog springt. Als je in Gods leiding gelooft is er alle reden om moedig en vol vertrouwen je taken op te pakken.

Reacties