Hoe neem je je kind mee op de fiets?


Voor moeders met een kind op de fiets moet je uitkijken. Ik heb me dat nooit zo gerealiseerd en zag hen als iedere andere weggebruiker. Inmiddels weet ik dat die moeders met heel veel dingen bezig kunnen zijn maar niet noodzakelijkerwijs met het verkeer. Je kunt beter ruim baan maken. En mocht je mij toevallig op de fiets tegenkomen met een kinderzitje, ga dan liever een blokje om. Voor je eigen veiligheid.
Sinds baby’s geboorte heb ik me verheugd op het moment dat ik met haar kon gaan fietsen. Het leek me zo leuk met haar voorop de fiets erop uit te trekken. De realiteit pakte iets anders uit. Natuurlijk was het heerlijk om haar zachte bolletje zo vlak onder me te weten. Ik kon er zo een kusje op geven.  Ondertussen maakte baby maakte tevreden geluidjes als ‘koi-koi-koi’ en vond alles reuze interessant. Dat was leuk.
Mijn fiets blijkt echter niet bedoeld om een zitje op te zetten. Na veel vijven en zessen kon baby’s zeteltje gemonteerd worden maar toen was er eigenlijk geen ruimte meer voor mij om op- of af te stappen. Als je eenmaal fietst gaat het goed maar de gedachte dat je toch ooit ergens zult moeten afstappen overheerst. ‘Kan ik een noodstop maken?’ ’Stel dat ik híer moet afstappen?’ ‘Ik ga nú afstappen.’ Prompt schuifelde ik van de fiets af. Een achterop komende dame kon me maar net ontwijken en gaf me, niet geheel onterecht, een nijdige blik. Ok, niet meer zomaar afstappen dus. En verder gingen we.
Nu zijn er bij ons in de buurt veel van die bolle bruggetjes. Die bruggetjes werden met babyzitje ineens een obstakel. ‘Ik ga van te voren afstappen.’ ‘Nee, ik fiets net lekker en ga gewoon door.’ Als je besluit door te fietsen moet je ook gáán. Het aller beroerdste dat je kunt doen is halverwege het bruggetje bedenken dat je toch echt gaat afstappen. Dat ging ook niet heel handig maar ik stond. Misschien kunnen we daaruit concluderen dat ik zelfs in penibele omstandigheden uitstekend op- en af kan stappen maar lekker fietsen is het niet. Geef me maar de ruimte.

Reacties