Breisels en spruitjes


Breien is hip. Overal duiken mensen op met zelfgemaakte tassen, truien en frutsels. Sommige heel mooi gelukt, andere wat aan de wijde kant maar wel zelf gemaakt. Ik heb me tot nu toe nog ver gehouden van de neiging zelf iets te creëren. Ik heb een haat-liefde verhouding met handwerken. Breien is al helemaal verschrikkelijk. Zodra het woord breien valt denk ik aan pantoffels. Gevolgd door Handwerkles Groep Acht. In het laatste jaar van de basisschool had onze handwerkjuf leuk bedacht dat wij onze eigen sloffen konden breien. Ik weet het nog precies. Twee kleuren wol: lichtblauw en donkerblauw. Leef je uit.
In mijn herinnering ben ik jaren bezig geweest met die sloffen. Ze kwamen gewoon niet af. Steken laten vallen, bol op de grond, gepruts, gepriegel en een alles verstikkende spruitjeslucht. Breien paste niet in mijn belevingswereld van verre reizen en grootse avonturen. Ik had warempel wel wat beters te doen. Uiteindelijk heeft mijn moeder het beslissende deel gebreid. Dat was weliswaar tegen haar principes maar mijn tijd op de basisschool liep ten einde en ze zag wel in dat het breiwerk anders ergens in een kast zou belanden en de breinaalden niet terug kwamen in haar gele breinaaldenkoker. Een tergend grote opdracht. Ik bedoel; als je twee rijen kunt breien dan kun je er, theoretisch, ook 200.000 breien. Er viel ook niet te lopen op het resultaat en hoe lang denk je dat je kunt rondsloffen op gebreide omhulsels met pompoen voordat er een gat in zit?
Goed, bovenstaande is wel duidelijk. Er was ook nog een deel ‘liefde’ van de haat-liefde verhouding. Die is gelegen in de vroege jeugdherinnering dat we op wintermiddagen na schooltijd onder het lamplicht aan de keukentafel zaten. Mijn moeder aan een handwerkje en ik was op mijn manier een kaartje aan het borduren. Als de draad in de knoop raakte of de boel zat helemaal vast dan was mijn moeder er om de rommel weer uit elkaar te halen zodat ik verder kon. Handwerken is een leuke manier om samen te zijn. Als je schrijft kun je niet gezellig kletsen maar als je aan het handwerken bent kan dat wel. Zo’n herinnering zou ik ook graag aan ons meisje willen meegeven. Voorwaarde is wel dat ik daarbij iets van plezier uitstraal. De drempel is hoog, de associatie met spruitjes sterk. Als spruitjes nu eens hip werden?

Reacties

  1. Tegenwoordig is haken ook erg hip! Ik kan je eventueel op weg helpen. Je krijgt met haken sneller dingen af dan met breien vind ik... Die laatste alinea is heel herkenbaar, ook mijn moeder was vaak de reddende hand :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten