Nog geen baby?


Met een hoogzwangere buik kun je niet anoniem naar de bakker, de supermarkt of waar dan ook naar toe. De buik is als een statement die vraagt om reactie.  In het winkelcentrum komt een vrouw me lachend tegemoet. Lacht ze naar mij of naar iemand die achter mij loopt? “Gáát het?” Vraagt ze op een paar meter afstand.  Euh.. ja prima hoor, antwoord ik een beetje verrast. Bij de supermarkt spreekt een man me toe: “Die muesli is nu niet goed voor je.” Oh?  Op de terugweg vraagt een passerende hondenuitlater of er nog stééds geen baby is. Kennen wij elkaar?
Het blijkt een trotse opa in spé te zijn. Zijn kleinzoon kan elk moment geboren worden dus zijn belangstelling is wel te duiden. “Ik hoop maar dat hij snel komt want weet je, ik gaat vrijdags altijd met me vrienden wat drinken en elke keer zegt me vrouw dat ik niet te veel moet drinke want het ken zijn dat we nog naar het ziekenhuis moete."
De geboorte van een baby is niet alleen ingrijpend voor de aanstaande ouders. Familieleden houden er rekening mee bij het maken van afspraken. Deze opa vertelde trots dat hij een tatoeage zou laten zetten als het jongetje geboren was. “Dat heb ik bij ál me kleinkinderen gedaan en ik ben d’er supertrots op! Het probleem is alleen dat ik bloedverdunners slik dus das effe lastig. Maar ik heb een adresje waar het allemaal heel hygiënisch gebeurt dus da ga goed kome!”
Ik geloof niet dat onze familieleden drankjes missen vanwege de mogelijke geboorte van onze baby en ik mag hopen dat er geen tatoeages gezet worden bij de opa’s! Toch leeft de komst van babylief bij alle plannen die gemaakt worden. ‘Eerst maar geen reisje naar Hongarije’. ‘We willen wel naar Rome maar wachten even af wanneer de baby geboren wordt’.’ Zaterdag meehelpen in de kerk? Dat is goed maar wel onder voorbehoud want als de baby er is…’
De reacties van wildvreemden blijf ik een aparte ervaring vinden. De reacties van familie en vrienden zijn erg mooi. Het is een bijzondere tijd. Alles staat klaar voor de komst van bambino. Wanneer zou de baby komen? Hoe zal het zijn om eensklaps vader en moeder te zijn? De Datum komt steeds dichterbij. Vooralsnog is het rustig. Stilte voor de storm?

Reacties

  1. Succes met de laatste loodjes en geniet van de laatste dagen samen..... Tenminste voor zover dat mogelijk is met de derde die ligt te trappelen in je buik

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten