Van bankzitters naar medespelers

We logeren op een boerderijtje in het Duitse Schwarzwald. Zondag bezoeken we de plaatselijke kerk. In zijn preek licht de dominee toe dat we sinds Pinksteren niet meer op de tribune zitten als toeschouwers. We zijn spelers geworden op het veld. Dit met een knipoog naar de Europese kampioenschappen. Je kunt de bijbel hartgrondig bestuderen maar alleen de Geest activeert en verandert ons in spelers. Ik vond dat een mooie vergelijking.
Het is bijzonder hoe een kerkdienst in het buitenland me altijd weet te raken. Niet omdat het in een ander land beter is maar omdat je de bekende woorden hoort in een andere taal. Ineens krijgen die oude woorden een nieuwe klank. Ze gaan leven alsof je ze voor het eerst hoort. Het Duits is een prachtige taal om naar te luisteren en om in te zingen. Ik word er blij van en zing volmondig mee.
Diep in mij voel ik de bewegingen van ons ongeboren kindje. Het lijkt het prima naar de zin te hebben. Ik las dat de baby nu al geluiden kan waarnemen. Je kunt je kindje voor de geboorte zelfs bepaalde melodieën laten horen, dan wordt het na de geboorte ook rustig van die geluiden. Ik weet niet of het zo is maar de gedachte dat ons kindje nu al meegaat naar de kerk en nu misschien al de geluiden van een zingende gemeente meekrijgt, geeft de kerkdienst extra glans.

Reacties