Fransen zijn geen Duitsers


Het maakt nogal verschil of je met een groep Duitse of Franse toeristen op stap bent. Gisterochtend haalde ik om 11.00 uur een Franse groep op van het vliegveld. We reden allereerst naar een aangenaam restaurant in Rotterdam voor een driegangen lunch. De Fransman houdt er niet van als hij zijn lunch haastig moet opeten dus namen we er de tijd voor, twee uur om precies te zijn. Daarna nam ik de groep mee voor een rondleiding en dat was het einde van een luchtig dagje.
Eerder deze week had ik een Duitse groep. Om 8.00 uur ’s ochtends ontmoette ik hen bij het hotel. We hadden tot 18.00 uur een vol programma dus ik wilde graag snel vertrekken. De groepsleider wilde echter voor vertrek een klacht indienen bij het hotel. Een Duitser heeft graag een goed ontbijt en dat bleek die ochtend ver onder de maat te zijn geweest. Er waren slechts een paar broodjes en amper thee of koffie. Ik kon me de klacht goed voorstellen. Een van de leukste aspecten van logeren in een hotel is tenslotte het ontbijtbuffet. Een karig ontbijt is geen goed begin van de dag.
De Duitse lunch spreekt me daarentegen minder aan. Rond twaalven wordt de bus stil gezet op een parkeerplaats. De chauffeur maakt een grote hoeveelheid worst warm en serveert deze met een sneetje brood en een kwak mosterd. Naar mijn idee te veel worst voor de hoeveelheid brood maar voor de connaisseur is er een ruime keuze aan worst variëteiten. Guten appetit! Volgens Sam zijn eiwitten heel goed voor een zwangere vrouw. Hij was dan ook heel tevreden te vernemen dat ik tussen de middag twee worsten had weggewerkt. Ik heb voorlopig echter even genoeg worst gehad!
Geef mij maar een Duits ontbijt, een Franse lunch en een Nederlands diner.

Reacties