Een slimme meid

Er is een tijd geweest dat vrouwen niet hoefden te studeren. Hun belangrijkste taak was het vinden van een goede huwelijkspartner. Daar werden ze op voorbereid. Blijkbaar zochten deze potentiele partners niet naar een vrouw met kennis. Ik ben in een heel andere tijd opgegroeid. In onze maatschappij is het haast niet voor te stellen dat een vrouw geen opleiding volgt.

Als tiener hoorde ik reclameslogans als: “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”. We kregen landmachtreclames voorgeschoteld die vrouwen moesten aantrekken. Het was de tijd waarin je als vrouw ècht geen rok kon dragen. Hopeloos achterhaald. Tenzij je natuurlijk lid was van een bepaald kerkgenootschap. Spijkergoed en schoudervullingen waren de norm. Hoezo vrouwvriendelijk?, denk ik nu.

Nu heb ik nooit enige interesse gehad voor de landmacht. Groen en kaki zijn niet mijn kleuren. Maar de boodschap van die tijdgeest heb ik wel degelijk meegekregen. Meer dan ik me realiseerde. Onafhankelijkheid was het doel; Laat je niet inpalmen door de eerste beste man maar zorg dat je jezelf kunt ontplooien in de wereld. Wat heb ik mijn best gedaan om vooral niet afhankelijk te zijn. Terugkijkend vind ik de toenmalige overheidscampagnes bijna net zo tenenkrommend als het eerste voorbeeld. Het ene doel is niet beter dan het andere, alleen de motivatie telt; wat is je drijfveer.

Wederzijdse afhankelijkheid heeft iets moois in zich, evenals onafhankelijkheid dat heeft. Een levenspartner vinden is een legitiem doel en komt net zo min vanzelf als een leuke baan. Sam en ik hebben als huwelijksgeschenk o.a. een dagboek gekregen. Hierin staat hoe belangrijk het eerste jaar van je huwelijk is. Je legt dan de basis voor de rest van je leven samen; je ontwikkelt gewoontes. Je kunt in dat jaar dus doelbewust de fundamenten leggen onder je huwelijk. Een mooi idee.

Wij hebben besloten om onze wittebroodsweken straks feestelijk af te sluiten. Je kunt jezelf allerlei doelen stellen en deze kunnen variëren met het verloop van de tijd. Waarom zou werken aan een mooi huwelijk onderdoen voor werken aan een carrière?

Tjonge, jonge en daar kom je nu pas achter? Misschien toch niet zo op je toekomst voorbereid?

Reacties

  1. Misschien toen niet op de toekomst voorbereid maar ergens heb je toch die wijsheid opgepikt. Bij sommige duurt het wat langer dan bij anderen maar de wijsheid is dan ook veel dieper.
    En uiteindelijk gaat het niet om hoe snel je er komt, als je er maar komt.
    Ook dat is iets wat deze maatschappij niet echt begrijpt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten