Geschenk uit de hemel

‘Schneevlocken sind kleine Geschenke des Himmels’. En ze vallen dit jaar precies rond Sinterklaas. Ik kwam vanmiddag de buurvrouw tegen. “Lekker hè, die sneeuw!” zei ik vergenoegd tegen haar. Ze keek me aan terwijl ze de sneeuw van haar voeten stampte. Aarzelend klonk het: “Ja, dat is te zeggen, als het niet te lang duurt. Het is wel vroeg begonnen dit jaar”.

Bij de supermarkt zijn de tulpen alweer te koop. Alsof ze de winter moeten verdringen: 'Geen zorg mensen, de tulpen zijn er alweer. De winter is al bijna voorbij'. Nee! wil ik protesteren. Het is nog maar nèt winter geworden. Er ligt sneeuw. Het is december. Het is koud en het wordt nog veel kouder. Dat geeft niet want het is de tijd van het jaar. Ik wil de winter verdedigen. Ik wil zeggen dat het fijn is dat het sneeuwt. Dat de sneeuw prettig knerpt onder je voeten. Dat het lekker ruikt buiten. Dat alles zo mooi fris en wit is. Dat sneeuw genieten is en dat je dat moet beleven.

Maar er hoeft geen debat over de winter gevoerd te worden. We kunnen het weer wel voorspellen maar niet bepalen. Gelukkig maar want dan werd de sneeuw vast heel snel afgeschaft. Wat een opluchting dat dit niet gaat. Het is winter, er ligt sneeuw. Het maakt niet uit. Geniet ervan of mopper erop. Niemand kan me ontzeggen dat ik ervan geniet.

Reacties

  1. Moos,

    Allereerst complimenten voor de mooie nieuwe foto boven je blog. Altijd een genot om te zien hoe mooi je dat doet.

    Ik kan je zeggen dat ik het mee je eens bent en samen met je pal sta voor de winter. Want alhoewel het geen pretje is om over de weg van Amsterdam naar Arnhem te moeten als het de hele dag sneeuw en het veel van je concentratie vraagt is het fantastisch om een buiten te zijn als het sneeuwt, te genieten van die speciale geur, die elvenvleugeltjes die langs gezicht strelen en het geluid van samengedrukte sneeuw onder je voeten. En daarna het lekker opwarmen voor de openhaard met een lekker warm kopje thee of beter nog warme chocomel. Hmmmmmmmmmmmmmmmmm Genieten

    Het zou leuk zijn als je ook dat geluk als petit bonheur hiernaast kan vangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten