Op bezoek bij de koningin




Den Haag op een zonnige lenteochtend. Over de Scheveningseweg fietsen mensen naar hun werk. Genietend van de vroege ochtendstralen of domweg trappend van A naar B. Dan wordt de rust ineens verstoord door twee motoragenten die de kruising afzetten.

Er komen twee koetsen aangereden. Een luxe met daarachter een iets minder luxe koets. Voor de eerste koets vier paarden met hun ruiters in plechtig tenue. Achter de tweede koets nog twee paarden om de stoet af te sluiten. Het is een prima dag om in een koets over de Scheveningseweg te rijden. Het is een klinkerweg met aan weerskanten een overdaad aan groen. Zeker nu. De weg is getooid in zijn mooiste lentebladeren.

Terwijl de eerste koets voorbij rijdt, vang ik een glimp op van de inzittende: Een ambassadeur op weg naar de koningin om zijn geloofsbrieven aan te bieden. Pas als hij bij de koningin is geweest is hij officieel in functie. Ik vraag me af wat er op dit moment door hem heen gaat. Een gevoel van opwinding? Twitter: "Ik zit in een koets en het verkeer wordt voor mij stilgezet!". Een toenemende spanning? "Straks ontmoet ik de koningin van Nederland. Hoe zal dat zijn? Weet ik het protocol nog?"

Een paar jaar geleden sprak ik een ambassadeur over zijn bezoek aan de koningin. Het moment staande voor paleis Noordeinde; net uit de koets gestapt; de kapel speelt het volkslied. Zelfs bij de meest nuchtere persoon wordt dan een snaar geraakt. Toen realiseerde hij zich ineens wat het betekent een land te vertegenwoordigen. Je beseft ineens dat je onderdeel bent van iets groots.

Een glimp van glamour en trots krijg je ook als je de koetsen voorbij ziet rijden op weg naar het paleis. Nederland heeft met zijn vorstenhuis iets bijzonders; een sprookje waaraan we ons kunnen vergapen. Eerlijk is eerlijk; een president is niet te vergelijken met een vorst. Een president is een carrieretijger; niets mis mee maar daar zijn er al zo veel van. Het koningshuis geeft ons land kleur. Vrijdag is het Koninginnedag. De oranje-witte lampjes hangen bij het Lange Voorhout alweer in de bomen. Oranje boven!

Reacties